Domácí úkoly nikdy nebyly trendy! Během školních let ani dnes na pracovním trhu. Dokazuje to fakt, že 53 % marketingových profesionálů se raději vzdá pracovní nabídky, než aby vypracovávali případovou studii, která jim zabere více než pět hodin času. Michaela Kašpárková, vedoucí týmu za sales a marketing z personální agentury Devire, vám poradí, jak motivovat uchazeče k vypracování náročných úkolů během výběrových řízení.

Kandidátka na pohovoru diskujete zadání případové studie

Řekněme si to na rovinu, případové studie – hlavně na vyšší manažerské posty – nejsou žádná brnkačka. A vyžadují nejen dávku know-how, ale i několik volných večerů. Na vzorku 208 kandidátů napříč nejrůznějšími marketingovými rolemi jsem zjistila, že více než polovina uchazečů takové zadání odmítá vypracovat.

To vysílá signál nám všem náborářům, zamyslet se nad tím, jak správně motivovat zájemce o práci k vypracování úkolů. Protože tu očividně poletuje velký pool kandidátů (bezpochyby seniorních a kvalitních), který jsme nedokázali oslovit.

Podívejme se, jak to můžeme změnit…

1. Dávejte případovou studii jako třešničku na dortu

Případová studie představuje ideální nástroj pro finálovou část náboru, kdy máte ve hře 2–3 kandidáty, kteří vám sedí osobnostně i zkušenostně. Řešení studie pak ukáže, kdo z nich si utrhne pozici pro sebe.

Určitě se vyhněte tomu, že úkol nasázíte každému uchazeči jako určitou formu screeningu. Ještě jste se ani neviděli, ale už chcete, ať pro vás uchazeči pálí mraky času? To vám u opravdových talentů nejspíš neprojde.

2. Náročné úkoly proplaťte

U pozic typu head of communication, marketing director, brand manager nebo třeba i senior marketing specialist je namístě zvážit finanční odměnu za vypracování úkolu. Dáte tím najevo, že to s uchazeči myslíte vážně, ale taky že k nim máte respekt.

Tím si spolehlivě otevřete brány ke kandidátům, o které byste s velkou pravděpodobností přišli. Z mého průzkumu totiž vyplývá, že 81 % uchazečů, kteří by s případovou studií neztráceli čas, by si v případě jejího proplacení vytáhli rukávy a pustili se do vypracování. 

Takové řešení dává smysl zejména při obsazování interních branďáků a kreativců, kde uchazeči dostávají úkoly přímo z praxe. A i když se ve finále po kandidátovi nesáhne, vedení jeho návrhy milerádo využívá dál. Ovšem tady pozor! Je to chůze po tenkém ledě…

3. Přislibte zpětnou vazbu! A skutečně ji dodejte

Lákat můžete i jinými způsoby. Máte-li v týmu experty – lidi, kteří mají sektor a problematiku v malíčku, můžete kandidáty motivovat k vypracování na základě cenné zpětné vazby. Přestože uchazeč nebude vybrán, jeho čas nepřijde vniveč. Pustit se do úkolu mu tak bude dávat větší smysl.

Určitě nabídněte, že s kandidátem řešení detailně proberete mezi čtyřma očima. Zmiňte možnost doptat se na vše, co ho zajímá. Tak aby věděl, že vypracování zadání ho rozhodně posune dopředu.

4. Respektujte kandidáty

Každá firma touží po superhrdinovi, který všechno odhodí stranou a do 24 hodin přinese case study na zlatém podnose. Situace na trhu však hraje proti firmám a kvalitní uchazeči jsou dnes ti, kdo mají eso v rukávu. Budete-li tedy chtít po kandidátech případovku, berte rozhodně zřetel na jejich požadavky.

Potřebují v průběhu doplňující data? Pošlete jim je coby dup. Chtějí dovysvětlit detaily o vaší firmě? Naplánujte si krátký call. Potřebují prodloužit deadline odevzdání? Nabídněte nové datum.

Jednoduše podávejte pomocnou ruku za každých podmínek. Uchazeči totiž mimo vás musí zvládat ještě svoje dosavadní zaměstnání a mnohy se brodí v několika dalších výběrových řízeních. Myslete na to!