Firmy si stále více uvědomují, jakou roli hraje silná značka. A tak se pravidelně objevují inzeráty typu „Hledá se brand manager“. Zjistěte, co tato pozice ve skutečnosti obnáší, co musí brand manager vědět, kolik si urve do kapsy a zda stojí za to začít kariéru v brand marketingu.

Brand manager píše marketingové poznámky na bílou tabuli.

Kdo je brand manager?

Brand manager představuje ředitele zodpovídajícího za řízení a rozvoj přidělené značky. Dotyčný má pod palcem všechny aktivity, které se pojí se značkou – od A po Z. Jeho cíle směřují k tomu, aby firma na trhu zářila a získávala si oblibu zákazníků.

Pozice se typicky objevuje napříč nejrůznějšími sektory – nejčastěji v FMCG, farmacii, technologiích, ale i v oblasti neziskovek.

Co musí brand manager umět?

Abyste byli v této pozici úspěšní, chce to mít v malíčku hromadu znalostí a dovedností. Každý branďák by měl být…

  • Expert na marketing a branding – Pracovní trh zasypali marketéři zleva zprava. Ale jejich znalosti v oboru často pokulhávají. V této roli si to nemůžete dovolit! Určit positioning, umět identifikovat cílovou skupinu a znát pravidla pro sešněrování brandových hodnot je alfa omega všeho.
  • Milovník čísel a analytik – Tato pozice rozhodně nestojí jen na kreativitě! Jako brand manager musíte umět vyhodnocovat metriky kampaní a pracovat s budgetem. Vědět kam investovat a kde naopak škrtat.
  • Projektový manažer – Zorganizovat, udávat směr a dotahovat do konce. Všechno musí běžet jako švýcarské hodinky. A pokud neumíte věci tlačit, nebude to pro vás to pravé ořechové.
  • Zběhlý v aktuálních trendech – Vědět, jaká témata hýbou společností, ale i samotným marketingovým oborem. Jedině tak dokážete značku strategicky posunout dopředu.
  • Obeznámen s právem a etikou – Pokud brand nepůjde ruku v ruce s předpisy a právem, dostanete do problémů nejen sebe, ale i svoji firmu.

Co dělá brand manager?

Činnosti brand managera si v Česku firmy rády ohýbají po svém. A tak nebuďte překvapeni, narazíte-li u každého zaměstnavatele na trochu jinou náplň práce. Zpravidla jde však o…

  •  Navrhování kompletní brandové strategie, která prezentuje značku na trhu
  •  Analyzování dat spojených s marketingovými kampaněmi
  •  Zodpovědnost za marketingový rozpočet
  •  Koordinování spolupráce s externími dodavateli, jako jsou reklamní nebo PR agentury
  •  Monitorování kroků konkurence
  •  Školení a přípravu materiálů pro oddělení obchodu
  •  Řízení dílčích projektů, které vedou k vytyčeným cílům
  •  Podílení se na vývoji produktu (nejčastěji pokud firma nemá produktového manažera)

Doporučuji však, abyste si při pohovoru vždy ověřili, jak si konkrétní firma pozici představuje. Mějte na paměti, že nikdy nejde jen o kreativní práci. Někde převládá vývoj produktu, jinde analytika nebo spolupráce s obchodem. V jedné firmě jste víc stratég a trochu analytik, jinde zase exekutivec, který připravuje vizuály nebo lokalizuje již předpřipravené kampaně.

Na manažery tajně mrkám, aby si přesně nadefinovali, jak si kandidáta představují. Nabulíkujete-li totiž někomu, že jeho práce bude samá kreativa, a dotyčný se pak hrabe jen v číslech, tak garantuji, že do roka hledáte další posilu.

Kolik vydělává brand manager?

Seniorní brand manager si v České republice vydělá měsíčně 80 000–130 000 Kč.

V sektorech jako farmacie je mzda ještě o něco vyšší. Samozřejmě jako všude jinde závisí na předešlých zkušenostech, dovednostech a celkových znalostech.

U juniorů (pozice pod názvem brand assistant / brand executive) se mzdy pohybují mezi 45 000–50 000 Kč. Navíc na ně čekají roční bonusy.

Zajímají vás konkrétní platy u brand managerů v oblasti farmacie? Personální agentura Devire pro vás připravila oborově zaměřený life sciences report.

Co očekává brand manager od svého zaměstnavatele?

Nejčastější požadavek bývá auto i k soukromým účelům. Bohužel ne každá firma ho nabízí.

Vedle toho zůstává opravdu důležitá náplň práce. Na pohovorech se kandidáti ptají, nakolik budou jen přebírat materiály od centrály a nakolik budou skutečně realizovat svoje vlastní nápady.

Zároveň jsem vypozorovala, že brand manageři z velkých firem nejsou tak silní v analytice, jak si sami často myslí. Zpravidla mají totiž po ruce spoustu specialistů, kteří jim práci ulehčí. Pokud tedy dotyčný přichází z korporátu a klade se na něj důraz na komplexnější analyzování, mnohdy se přitom zapotí. Není překvapení, že tak velmi ocení podporu vedení. 

O autorovi

Autorem článku je Michaela Kašpárková, která se věnuje náboru téměř pět let. Do Devire nastoupila v roce 2021 a vybudovala si vlastní tým konzultantů. Má pod palcem role z oblasti sales, marketingu, e-commerce, life sciences, ale i obnovitelných zdrojů energie. Se svými klienty buduje dlouhodobé vztahy založené na upřímnosti a otevřenosti. Zajímá se o témata umělé inteligence, přístupy různých generací, nastavení onboardingu a CSR aktivity.