Čím dál více uchazečů odmítá práci v retailu. Kandidáty odrazují náročné směny, rychlé tempo a nekončící koloběh mezi zákazníky. Poptávka však roste a firmy hledají cesty, jak uchazeče oslovit. Experti z Devire pro vás detailně shrnuli situaci v retailu a přidávají několik tipů, jak zlepšit váš nábor.
„Dva roky po covidu se rozjela expanze. I když se z českého trhu vytratily menší značky a některé další ještě zvažují odchod, do Česka stále přichází spousta nových zahraničních hráčů. A podobná situace, v menším měřítku, probíhá i na Slovensku,“ popisuje stav v retailu Lenka Fabová, Director of Permanent Recruitment v personální agentuře Devire.
Růst odvětví s sebou nese zvýšené požadavky na nábor. Konzultanti Devire pozorují, že většina firem hledá výrazně více store manažerů a assistant store manažerů. Poptávka po shop assistantech zůstává stejná. Podle firem však nejde nábor tak, jak by si představovaly.
Prý nikde nikdo…
Manažeři často naříkají, že není dostatek lidí. Kámen úrazu však leží jinde. „Společnosti aktivně nepracují s employer brandingem, aby nové uchazeče dostatečně namotivovaly. V mnoha případech firmy ani nejsou schopny se přizpůsobit požadavkům kandidátů. Nedokážou si prosadit změny v zahraničních centrálách, a tak jen naříkají a hledají chyby jinde,“ vysvětluje Lenka Nováková, Retail Consultant v personální agentuře Devire.
Na druhou stranu, náborový proces není žádný med. V retailu se objevuje velká fluktuace a zaměstnanci se střídají jako na běžícím páse. „Všímáme si, že studenti obsazují juniorní pozice v prodejnách pravidelně, ale rozhodně v nich nechtějí zůstat a růst jako dříve. Seniorní store manažeři jsou zase pouze přestupní stanicí,“ doplňuje Lenka Nováková.
TIP: Zaháčkujte si kandidáty! Hned na prvním pohovoru
Komunikace ze strany firem je často strojená. HR manažeři jedou podle předem stanovených tabulek. Zapomínají na lidskost. Konzultanti Devire doporučují nahodit více přátelskou atmosféru, a tak zapůsobit na kandidáta hned zkraje. Ideálně když se manažeři před pohovorem setkají se zaměstnanci z prodejny. Posbírají od nich poznatky přímo z praxe a pak je pozitivně překlopí do komunikace s uchazeči.
Zmrzlé platy a nulová flexibilita
Inflace v České republice raketově roste, totéž nelze říct o mzdách v retailu. „Ať už pozice v prodejně, v marketingu či financích – platy v retailu zamrzly. V očích mladých kandidátů tak rozhodně nejde o sexy obor. Generace Z o retail nejeví zájem vůbec,“ vysvětluje Lenka Fabová.
Na trhu však zůstávají výjimky, které se umí přizpůsobit. „V praxi vidíme, že food řetězce dělají nábor velmi kvalitně. Nemají problém zvyšovat mzdy. Navíc jsou víc otevřeny zkráceným úvazkům, a tak dávají možnosti flexibilitě – úplně běžně využívají brigádníky na vykrytí směn. Naprostý opak představuje sektor premium luxury nebo fast retail, kde je flexibilita nulová,“ doplňuje Lenka Nováková.
TIP: Buďte v obraze! Jak se pohybují platy v retailu?
Pro lepší zorientování si pro vás konzultanti Devire připravili mzdový přehled nejčastěji obsazovaných pozic v retail sektoru.
Benefity to jistí
Pracovní benefity hrají při náboru vždy podstatnou roli a v retailu to není jinak. „Standardem se staly roční bonusy a plně hrazené stravenky. V boji proti konkurenci však běžné benefity nestačí,“ vysvětluje Lenka Nováková.
Podle průzkumu Devire si za rok 2022 kandidáti nejvíce chválí 13. plat, navýšení po zkušební době nebo sick days pro členy managementu. „Praxe ukazuje, že store manažeři si váží 25 dnů dovolené. Byť jde na první dobrou o běžný benefit, v retailu to není samozřejmost,“ uzavírá Lenka Nováková.
TIP: Dopřejte zasloužené volno
V retailu panuje tvrdý režim! A uchazeči o práci to dobře vědí. Proto jim nabídněte jistotu v podobě dvou volných víkendů v měsíci – čas, kdy zapomenou na práci a věnují se čemukoli jinému. Nejenže si uděláte dobrou vizitku před kandidáty, ale zavaříte to i konkurenci.