Společnosti začínají sčítat ztráty způsobené koronavirem a zároveň hledají úspory ve svých nákladech. Jejich optimalizace povede k propouštění zaměstnanců. Jak rozsáhlé propuštění bude zatím nikdo nedokáže odhadnout. Očekávané propouštění potvrzují podnikatelské asociace i to, že společnosti ve vetší míře poptávají službu outplacement. Znamená to, že propouštěným zajišťují nadstandardní servis spojený například se školeními, kde se pracovníci mimo jiné dozvědí, jak se neztratit na trhu práce.

„Součástí outplacementu už není jen poradenství. Propuštění pracovníci získávají i nadstandardní služby v podobě psychodiagnostiky, kompletního přehledu o trhu práce či zjištění osobního potenciálu,“ říká Petr Vidmar, country manager personálně-poradenské společnosti Devire.

Outplacement je zároveň součástí dobrého HR marketingu v návaznosti na Employer Branding. Propouštění zaměstnanců není nic příjemného pro mnoho manažerů a negativně ovlivňuje všechny zúčastněné. Proto je důležitý správně nastavený outplacment, který eliminuje všechny negativní vlivy způsobené propouštěním zaměstnanců. Jedině tak je možné udržet a posílit značku zaměstnavatele, jak uvnitř společnosti, tak na venek, což může pomoci k opětovnému nastartovaní náboru po odeznění krize.

 

Zde je 5 tipů pro firmy, jak zvládnout outplacement:

 

1) Správná komunikace. Odchod zaměstnanců je vhodné komunikovat zcela otevřeně a napříč celou společností. I nepříjemná pravda je z dlouhodobého hlediska daleko užitečnější než mlžení a mlčení.

 

2) Psycholog. Rušení pracovních míst je pro všechny zúčastněné emočně velmi vypjatým okamžikem, proto si některé společnosti najímají externího psychologa. Dokáže tlumit vášně, případně poskytne rychlou konzultaci.

 

3) Ambasadoři. Odchozí zaměstnanci působí jako ambasadoři svých bývalých zaměstnavatelů. S ohledem na sociální sítě je nutné co nejprofesionálnější rozloučení a zvládnutí situace. Poškození pověsti firmy jí může způsobit finanční ránu.

 

4) Trénink na pohovory. Důležitou součástí outplacementu je příprava zaměstnanců na pohovory v nové práci, aby je nic nepřekvapilo. Trénink zahrnuje reálnou přípravu na pohovor: probírá se vhodné oblečení, otázky padající u pohovorů, reakce pracovníků. Připravit se je nutné nejen na přátelsky vedený příjemný pohovor, ale také na nepříjemné otázky.

 

5) Rekvalifikace. Propuštěným pracovníkům se vyplatí pomoci s jejich rekvalifikací. Využít je možné kurzy soukromých společností i úřadů práce. Rekvalifikace zvýší možnost rychlého uplatnění pracovníka.

 

„Podle našich zkušeností propouštění zaměstnanci nejvíce ocení otevřenou a jasnou komunikaci ze strany zaměstnavatele. Jsou zároveň rádi, když je firma nehodí přes palubu, ale nabídne jim pomocnou ruku – poradí jim, kam se mohou obrátit, kdo jim pomůže s hledáním práce, jaké jsou možnosti rekvalifikace,“ uvádí Petr Vidmar z personálně-poradenské společnosti Devire.

Mezi propouštěnými bývají i dlouholetí zaměstnanci, kteří nevědí, jak se na současném trhu práce zorientovat. Ti ocení každou pomoc s hledáním zaměstnání a také například se sepsáním životopisu. Důležité je začít s outplacementem pracovníků s předstihem, a ne až na poslední chvíli, kdy lidé firmu opouštějí.

 

Více informací o naší službě najdete zde: Outplacement