Bývalý šéf firmy McROY vstoupil letos na jaře na trh s personálně-poradenskou společností Devire, Tomáš Surka však rozjíždí i další projekty. Pod značkou JobConnector přiveze českým firmám pracovníky z Ukrajiny a podílí se i na několika start-upech.

 

  • Poté co jste v posledních téměř pěti letech budoval české a maďarské zastoupení společnosti McROY, letos se chystáte se svou společností SURKA Group přijít s novými projekty a start-upy. Na jaře jste vstoupili na trh s novou značkou Devire. Na koho zacílíte?

Devire je specializovaná recruiterská společnost se zaměřením na střední a vyšší management a na vysoce odborné pozice. Na českém trhu začíná fungovat formou start-upu, jedná se však o firmu s bohatou historií. Byla založena již v roce 1987 v Londýně, v posledních letech prošla několika změnami. Vstoupil do ní investor, prošla rebrandingem a velmi úspěšnou expanzí na trhy v Polsku a Německu, kde má již 6 poboček. Zastoupení v Česku tak představuje další logický krok a jsem rád, že jsme našli společnou řeč s majoritním vlastníkem Devonshire Investment Group a můžeme být s naším týmem u toho.

  • V dubnu jste otevřeli pražskou kancelář, přemýšlíte i o dalších českých městech?

Ano, ve velmi brzké době přibude Hradec Králové a do budoucna určitě i Brno. Máme však také plány na expanzi mimo Českou republiku do dalších regionů v rámci střední a východní Evropy.

  • Chcete dávat přednost kvalitě před kvantitou. Co přesně tím máte na mysli?

Nemáme ambici být největší recruitment firmou na trhu, chceme pečlivě volit s kým budeme spolupracovat, abychom kandidátům mohli nabídnout ty opravdu dobré zaměstnavatele a být jim kariérními agenty v nejlepším slova smyslu. Na trhu je obrovské množství personálních společností, ale jen málo těch, které tuto práci dělají opravdu dobře, byť je v poslední době vidět pozitivní trend.

  • IT je sektor s tradičním nedostatkem zaměstnanců, jak chcete zaujmout v této oblasti?

IT je určitě složitou oblastí a právě v jejím případě, podobně jako u dalších technických oborů, nejvíce záleží na kvalitě recruitera. Zaměstnanci v tomto sektoru čelí velkému množství nabídek a kdyby měli trávit čas s každým, kdo je kvůli tomu kontaktuje, pak by nedělali nic jiného. Pro úspěšný nábor tedy musíte mít recruitery, kteří se v dané problematice perfektně orientují a zároveň klienty, kteří mají co nabídnout a také disponují rychlým výběrovým procesem. Na tří- a vícekolová výběrová řízení dnes už není nikdo zvědavý.

  • Jaký je váš osobní tip na fungující benefit, který umí zaujmout zaměstnance?

Osobně vidím dva důležité faktory. Prvním je časová flexibilita. V dnešní době je pro mě až úsměvné, když vidím společnosti, které i pro zaměstnance v kancelářích mají na zdech „píchačky“ a měří, kolik času tráví u svého stolu. Pro velké množství profesí dnes platí, že lidé mohou pracovat odkudkoliv. Rozhoduje přece výsledek a ne to, kolik hodin člověk odsedí v kanceláři. Nevidím tedy důvod, proč zde nevyjít zaměstnancům vstříc.

Druhým faktorem je individuální přístup k benefitům obecně. Ne každému vyhovuje to stejné, pokud je to jen trochu možné, dejte zaměstnancům na výběr z více variant, případně je samotné nechte, ať si řeknou, co jim nejvíce vyhovuje.

  • Jak se v této souvislosti díváte na home office? Hodně se teď mluví o tom, že od něj část firem ustupuje?

Velmi záleží na konkrétním nastavení firmy a jak je například zajištěno, aby se zaměstnanci setkávali na osobní úrovni. Osobní komunikace přece jen vytváří pevnější vazby a může pomoct k lepšímu výkonu. Pokud to tedy jen trochu jde, pak jsem pro to, aby se zaměstnanci také setkávali. Na druhou stranu to není vždy možné. Stále častěji se setkáváme s firmami, které mají jednotlivé členy týmu i na několika kontinentech.

  • Asi budete hodně pracovat s mileniály. V čem jsou jiní než naše generace?

Myslím, že v poslední době se stává téma milieniálů tak trochu klišé. Ano, tato generace dává obecně větší důraz na work-life balance, ale to neznamená, jak často slyšíme, že se jim nechce pracovat. Tito lidé chtějí pracovat jinak, než bývalo zvykem, a sice flexibilněji.

  • V čem podle vás firmy dělají největší chyby při hledání nových sil a při snaze udržet si stávající zaměstnance?

Při hledání je to často špatná organizace výběrového řízení, nebo jeho zbytečné protahování. Při nástupu se pak stává, že ne vše je tak, jak bylo domluveno. Jindy zase firmě chybí například pracovní pomůcky. Dlouhodobě pak firmy málo pracují se zpětnou vazbou, nezajímají se, co si jejich zaměstnanci myslí, kam by chtěli dál směřovat. Velmi důležité je zaměřit se na rozvoj a motivaci, aby zaměstnanci spojovali svou budoucnost s firmou.

  • Bude v Česku ještě dlouho pokračovat boj o zaměstnance? Už nyní chybí stovky tisíc pracovních sil, poklesne dále nezaměstnanost?

Nízká nezaměstnanost v Česku láme všechny rekordy. Ocitli jsme se v situaci, kdy se blížíme nulové nezaměstnanosti. Dokonce už ani počty registrovaných uchazečů na úřadech práce nedokáží pokrýt počty volných pracovních míst. Takovou situaci česká ekonomika nezná a začíná zcela vážně ohrožovat další růst českého hospodářství. Spatřujeme samozřejmě také pozitivní efekty nedostatku lidí, jako je růst mezd. V tomto ohledu byl na mnoha pozicích v minulosti velký dluh. I zde ale hrozí přehřátí a následné problémy.

  • Čím by mohl v současné situaci pomoci stát?

To by bylo na delší povídání. Zjednodušeně řečeno ale vidím několik věcí, které by pomohly. Z krátkodobého hlediska je na čase podívat na revizi sociálního systému a s tím související práci načerno. Dále by to chtělo více podpořit zaměstnávání cizinců z takzvaných třetích zemí. Vhodné je také revidovat situaci s exekucemi, mnoha zadluženým lidem se často nevyplatí do práce chodit. O výraznější podporu se hlásí také zaměstnávání uchazečů, kterým je přes 50 let.

Z těch dlouhodobějších opatření postrádám určitě tlak na strukturální změnu české ekonomiky, která by se měla zaměřit více na produkci s vyšší přidanou hodnotou. A v neposlední řadě by mělo projít systematickou změnou české školství.

  • Odpovídá výuka ve školách tomu, co má člověk poté umět v práci?

Zdejší školství je zralé na zásadní reformu, vždyť dnes často připravujeme děti na profese, o kterých víme, že za 20 či 30 let nebudou existovat. Dnešní doba a technologie se mění velmi rychle, školství na to musí reagovat. Nešťastně je také nastaven systém financování vysokého školství, kde je velká část zdrojů alokována podle počtu studentů, což často vede k vytváření oborů, které jsou snadnější, a tím pro spoustu studentů atraktivnější. Jejich praktické využití je ale dost problematické. Spousta studentů nastupuje na vysokou školu jen s cílem prodloužit si mládi a tuší, že se oboru věnovat nebudou.

Učňovské školství pak bylo téměř zdevastováno, vytvořila se tu atmosféra, že pracovat rukama není dost „cool“, přitom právě po odborných manuálních pracovnících je obrovská poptávka a platy na těchto pozicích rychle rostou.

  • U kterých pozic dnes panuje největší nedostatek lidí?

Pracovníci chybějí napříč regiony a pozicemi. Nedostává se lidí v IT, pak také technicky vzdělaných zaměstnanců v automotive, zejména v konstrukci, kvalitě, firmy marně shánějí technology. Hodně volných míst je k dispozici také v logistice, ve skladech, chybí manipulanti a řidičích nákladních vozů. Lepší to není ani v obchodu a službách, centrech sdílených služeb a také call centrech. Ve výrobě evidujeme velký nedostatek odborných manuálních pracovníků. Na počet neobsazených míst pak suverénně vedou méně kvalifikované a pomocné práce ve zpracovatelském průmyslu.

  • Právě s nedostatkem pracovníků ve výrobě pak souvisí váš další projekt, o co se konkrétně jedná?

Na trh přicházíme se společností JobConnector, která se specializuje na nábor zaměstnanců v zahraničí a jejich dočasné přidělování zejména do výrobních a logistických společností. Máme rozsáhlou síť partnerů na Ukrajině, díky kterým jsme schopni zajistit i opravdu velké náborové projekty včetně jejich administrativního zajištění.

  • V čem se JobConnector liší od jiných personálních agentur?

Náš tým vhodně spojuje znalost českého pracovního trhu a legislativy s profesionály na nábor přímo na Ukrajině. Dbáme na to, aby všechny procesy probíhaly v souladu s legislativou. Pracujeme navíc vždy „on-site“, tedy přímo u klienta, a známe tak velmi dobře jeho potřeby.

  • V čem je nábor zahraničních pracovníků odlišný?

Především je obestřen mnohými mýty. Určitě neplatí, že by zahraniční pracovníci brali místním lidem práci. Pro firmy je jejich zaměstnávání naopak často komplikovanějším a dražším řešením. Lokálních pracovníků je jednoduše nedostatek a o mnohé profese vůbec nejeví zájem.

  • Co dalšího se společností SURKA Group plánujete?

Kromě již zmiňovaných dvou nových společností v oblasti lidských zdrojů jednáme také o vstupu do dvou online start-upů. V roli mediátorů také připravujeme jednu společnost na prodej zahraničnímu investorovi. Dlouhodobě se rovněž věnujeme consultingu v oblasti managementu firem a zprostředkování nových příležitostí.

  • Zdá se, že oblast start-upů je vám blízká, co vás na ní baví?

Start-upy jsou skutečně skvělé. Mají úplně jinou atmosféru než velké zavedené společnosti, zaměstnanci bývají často daleko více angažovaní, navíc velmi rychle vidíte výsledky. Jejich růst se odehrává ve stovkách i tisícovkách procent, vše je velmi dynamické.

  • Ve volném čase relaxujete mimo jiné za volantem závodního auta. Co vám rychlost a adrenalin přináší do pracovního života?

Schopnost se soustředit na aktuální situaci a zvolit velmi rychle to správné řešení. To je vlastně stejné, jako u start-upu. I na tomto poli dostanete velmi rychlou zpětnou vazbu a zjistíte, zda jste se rozhodl správně.

 

 

Tomáš Surka: Šéf skupiny SURKA Group a řídící partner společností Devire a JobConnector.  V oblasti lidských zdrojů, kde působí od roku 2011, získal zkušenosti v mezinárodních personálních společnostech McROY, Synergie a Adecco. Zastával pozice ředitele pro střední a východní Evropu, country managera či manažera poboček na Moravě.

Volný čas nejraději tráví s rodinou, přáteli a svými psy. Má rád cestování a kvalitní gastronomii. Aktivně se věnuje motorsportu a potápění. Zajímá se o veřejné dění, politiku a historii.

Devire

Mezinárodní personální společnost založená v Londýně v roce 1987. Již 30 let spolupracuje s předními zaměstnavateli na evropském trhu a zaměřuje se na komplexní náborové projekty.

JobConnector

Personální agentura zaměřená na agenturní zaměstnávání a outsorcing. Zajišťuje pracovníky především z Ukrajiny, ale i dalších zemí, na základě sítě výhradních partnerů.

SURKA Group

Investiční a poradenská skupina zaměřená na oblast lidských zdrojů, management, consulting a oblast start-upů.

 

 

Autor: HR Profi

Zdroj: https://www.linkedin.com/pulse/rozhovor-v-profihr-tom%C3%A1%C5%A1-surka-bav%C3%AD-m%C4%9B-start-upy-tom%C3%A1%C5%A1-surka/?published=t