Stravenky jsou pro zaměstnance v Česku tradičním a často i samozřejmým benefitem, který očekávají od svého zaměstnavatele jako příspěvek k platu. Naproti tomu v Polsku jsou zaměstnanci zvyklí, že jim firma poskytne lepší lékařskou péči, než nabízí stát, na německém trhu je hitem flexibilní pracovní doba. Ale také možnost brát si s sebou do práce pejska.

„Stravenky nebo dotované stravování ve výrobních firmách platí v tuzemsku často ne za benefit, ale za standard. Firmy se předhánějí ve výši hodnoty těchto poukazů. A v poslední době přecházejí od papírových k elektronickým, které fungují podobně jako platební karty,“ říká Tomáš Surka, managing partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

Firmy nejčastěji poskytují zaměstnancům 55 procentní příspěvek na stravenky, hodnota uvedená na lístku bývá obvykle 90 až 100 korun. Stravenka je tradičním a patrně nejrozšířenějším benefitem na českém trhu, v průběhu času se její poslání mění. Lidé ji používají i jako platidlo za nákupy. „Restaurace jsou navíc tlačeny k tomu, aby nabízely jídlo za jednu stravenku, což má negativní vliv na kvalitu nabízených pokrmů,“ míní Tomáš Surka.

V zahraničí je situace s benefity jiná. „V Polsku příliš nefunguje státní systém zdravotnické péče. Proto firmy jako hlavní benefit často nabízejí příspěvek na lékařské zabezpečení,“ říká Izabela Kazimierska z polského zastoupení nadnárodní personálně-poradenské společnosti Devire.

Pracovníci v polských kancelářích mezi benefity počítají také vybavení pracovních prostorů různými oddechovými zónami, kde si společně mohou zahrát stolní fotbal nebo šipky. Nižší příjmové kategorie zase očekávají od firem sociální příspěvky nebo zajištění v případě neočekávaných událostí, jakými jsou záplavy či požáry. Mezi benefity se objevují i stravenky, ale ne v takové míře jako v Česku.

Trochu jiné benefity získávají zaměstnanci ve firmách působících v Německu. „Každý druhý zaměstnanec touží po flexibilitě. A zaměstnavatelé jim v tomto ohledu vycházejí vstříc,“ říká Cornelia Murer z německého zastoupení personálně-poradenské společnosti Devire.

10 % z nejlépe hodnocených německých firem má jako hlavní benefit dotovanou stravu. Nějaký příspěvek na jídlo dává pracovníkům 60 procent těchto zaměstnavatelů.

Více než stravenky je v Německu vedle pracovní flexibility populární také možnost práce z domova. A 27 procent německých pracovníků by si do práce s sebou nejraději vodilo svého psa. 15 procent zaměstnavatelů jim v tomto ohledu vychází vstříc. Alespoň podle statistik zaměřených na požadavky pracovníků v nejlépe hodnocených německých firmách.

 

Zdroj: https://roklen24.cz/a/SvGHA/stravenky-a-jine-benefity-v-cesku-polsku-a-nemecku