Přestože se lidé oblékají do práce méně formálně než ještě v nedávné minulosti, oblečení na pracovní pohovor je dobré nepodcenit. První dojem je totiž vždy velmi důležitý.
„Úvodních 30 vteřin pracovního pohovoru je rozhodující pro první dojem, který si o kandidátovi personalista udělá. Proto je nutné věnovat výběru oblečení stejnou pozornost jako ostatním částem přípravy na pohovor,“ říká Petr Vidmar, country manager personálně-poradenské společnosti Devire.
Výstřednost je dobré nechat doma, oblečení by mělo odpovídat pracovní náplni. Pokud se někdo hlásí na pozici recepčního, bankovního úředníka nebo poradce a bude v kontaktu s lidmi, měl by mít univerzální vystupování a vzhled. Proto není vhodné, aby ženy přišly na pohovor s velkým výstřihem, v šatech z průsvitného materiálu, nežádoucí jsou také výrazné šperky a příliš barevné účesy.
Adeptky na práci v kancelářích by proto měly zvolit jako oblečení na pohovor kostýmek, pánové by si měli na sebe vzít oblek. „Reprezentativní vzhled vždy podtrhne kompetenci uchazeče a jemu osobně navíc dodá sebevědomí,“ radí Petr Vidmar. Ideální barvou pánského obleku je šedá nebo tmavě modrá. Sako i kalhoty musí člověku dobře padnout, důležitá je také kvalita materiálu. Vlněný oblek má delší životnost a nabízí vyšší komfort. Ženy mají daleko vetší výběr střihů oblečení a kombinací barev. Mohou vybírat mezi sukněmi a kalhotami, látky pro ženské ošacení dostávají různé vzory, boty mohou být otevřené, či uzavřené.
Není od věci si dopředu zjistit, jaké oděvní zvyklosti ve firmě panují. Především startupové projekty plné mladých lidí si na formální oblečení nepotrpí a v takovém případě postačí namísto košile hezké tričko a džíny. Je však nutné vybrat slušně vypadající rifle, a ne roztrhané. Podobná zásada platí pro trička. Vzít si na sebe sako i do méně formálního prostředí rozhodně kandidátovi neuškodí. „Často se opakují chyby v podobě neupravených a přerostlých vlasů, špatně padnoucího oblečení, špinavé obuvi nebo odřených kabelek,“ konstatuje Petr Vidmar ze společnosti Devire.
Někdy však ani špatně zvolené oblečení nezkazí dojem z kandidáta, který se přesně hodí na hledané místo. A i v takovém případě je možné nevhodný dojem spojený s oblečením nakonec vylepšit. „Na pohovoru jsme měli kandidátku, která přišla v kožené bundě, s barevnými vlasy, s výrazně velkými šperky a se silnou vrstvou líčidel. Splňovala však všechny předpoklady na danou pozici, klientovi jsme ji doporučili. A zájemkyni o práci jsme řekli, aby poněkud upravila svůj styl,“ popisuje Petr Vidmar. Kandidátka se o týden později cestou na pohovor ke klientovi zastavila v personální kanceláři. Na sobě měla padnoucí kostým, upravené nalakované nehty, decentní nalíčení i šperky a novou kabelku. Pracovní pozici při následném pohovoru u klienta získala.