Pandemie covidu-19 zahýbala naprosto vším – a výjimkou nebyl ani pracovní trh. Proto jsme položili několik otázek Lence Tittlerové, vedoucí ostravské pobočky personální agentury Devire, aby vám přiblížila, jak po pandemii vypadá nábor zaměstnanců v Moravskoslezském kraji.

Ostrava v tyrkysovém filtruu

Normal 0 21 false false false CS X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;}

Aktuální situace

Jak byste popsala výrobní, strojírenský a logistický segment z pohledu nabídky a poptávky v letošním roce?

Lenka Tittlerová: Všímám si, že letos výrazně převyšuje nabídka pracovních pozic nad vhodnými uchazeči, kteří by o místa měli zájem. Na Ostravsku se to týká především výrobních společností, a to přímo ve výrobě, logistice, ale i nákupu. Velkou roli v tom sehrál covid. S příchodem pandemie se nábor otřásl v základech a zdá se, že situace se nezmění ani v nejbližší době.

Jaké jsou nejčastější požadavky kandidátů, kteří zvažují novou pracovní nabídku?

Lenka Tittlerová: Aktuálně rozhoduje výše mzdy. Přihlédnu-li k rostoucím cenám všeho, tak se ani není čemu divit. Bohužel musím konstatovat, že zkušenosti a dovednosti kandidátů mnohdy vůbec neodpovídají částkám, o něž uchazeči žádají. Navíc ekonomická situace zpravidla firmám vůbec neumožňuje vyjít vstříc přemrštěným sumám.

Ze strany uchazečů přichází také opakované požadavky na home office. Zaměstnanci si během pandemie zřejmě odvykli docházet do kanceláří a spíš preferují práci z domova. Nicméně někteří zaměstnavatelé na Ostravsku tomuto trendu stále nepřišli na chuť.
V neposlední řadě kandidáti žádají o příspěvek na dopravu nebo pružnou pracovní dobu.

Nábor zaměstnanců jinak

V čem se dále liší chování kandidátů v porovnání s „dobou koronovou“ či dokonce předkoronovou?

Lenka Tittlerová: V době před covidem více fungoval model „hledám práci a reaguji na nabídku“. Dnes kandidáti reagují často na nabídky jen proto, aby si ověřili své postavení na pracovním trhu. Úplně běžně to dělají lidé, kteří jsou v zaměstnání spokojeni a práci nehledají.

Vedle toho si uchazeči i mnohem víc vybírají – a to zejména co se týče pracovního prostředí. Kandidáti se ptají, zda pracoviště má, nebo nemá klimatizaci, kde jsou umístěna okna, jestli je možné najíst se v okolí kanceláře atd. Pokud jsou spoje MHD moc daleko, jde nabídka rovnou do koše.

Muž pracující v továrně

Které inovace do náborového procesu společnosti zavedly, případně které inovace by z vašeho pohledu měly firmy zavést, aby dokázaly nalákat kandidáty?

Lenka Tittlerová: Výborně funguje „půlden“ na zkoušku. Jde o jednoduchý, zato velmi efektivní koncept, kdy si kandidáti před nástupem otestují pozici v praxi a zároveň mají možnost potkat se i s budoucími kolegy. Obě strany tak zjistí, zda to bude to pravé, ještě než si finálně podají ruku. Nově se zavedla u vícekolových náborových procesů první kola online, což se z mého pohledu rovněž osvědčilo. Uchazečům to mnohdy šetří čas.

Nábor zaměstnanců - žena podává ruku muži

Pořád staré chyby

Co jsou, z vašeho pohledu, nejčastější chyby, které společnosti při náboru dělají?

Lenka Tittlerová: Pokud firma chce kandidáty 100% odradit, stačí sáhnout po vícekolovém výběrovém řízení. Jde o nejčastější faktor, který uchazeče otráví natolik, že se z vašeho náboru nechají raději dobrovolně vyškrtnout.

Nicméně to není jediný přešlap, kterého se firmy dopouštějí. Mnohdy trvají na psychotestech u pozic, kde nejsou vůbec třeba. Dejme tomu, že kandidát na policistu musí z podstaty profese absolvovat test, ale u marketingového asistenta se jedná o naprostou zbytečnost.

Dále jsou to věci, na které klienty upozorňujeme už léta – dlouhá komunikační prodleva nebo absence zpětné vazby kandidátům.

Co vede k úspěchu při náboru kandidátů na otevřené pozice v oblasti výroby, strojírenství a logistiky?

Lenka Tittlerová: Věřím, že to není nic nezvladatelného. K úspěchu vede nabídka, která jde na ruku konkrétní cílové skupině kandidátů. Nikdy neuděláte chybu, když vsadíte na rychlost. Zbytečné protahování kvalitní uchazeče jen odrazuje.