Korona krize neočekávaně obrátila náš život. Projekty a plány, které jsme si všichni stanovili na rok 2020, musí být ve většině případů nyní směřovány jiným směrem nebo úplně zrušeny. Patří sem i existenční záležitosti, například změna zaměstnání. Někteří kandidáti se nyní ptají: „Jak teď najdu vhodné místo, když je ekonomická situace oslabená a mnoho firem bojuje o přežití?“

Společnost Devire vytvořila návod, jak mohou kandidáti postupovat v krizi a účastnit se náborového procesu. Odpovídáme také na nejdůležitější otázky, které si naši kandidáti kladou o koronavirové pandemii.

 

1. Hledají firmy nové kandidáty?

Mnoho společností zpočátku omezovalo náborové procesy tzv. „Hiring Freeze“, aby získalo přehled o současné situaci. Tento stav je pouze dočasný. Uchazeči, kteří nejsou v pracovním poměru, by měli využít volného času a reagovat na pracovní nabídky ještě intenzivněji. Někteří uchazeči ztrácejí motivaci a nereagují na otevřené pracovní nabídky. Zde můžete využít možnosti a vyhrát závod s výrazně menší konkurencí, která vyčkává.
Máte stále zaměstnání, ale už dlouho si pohráváte s myšlenkou změnit zaměstnavatele? Samozřejmě je to možné. Pečlivě byste měli zvážit potenciálního zaměstnavatele. Vzhledem k současné situaci na trhu a situaci po krizi by vaše rozhodnutí nemělo být lehkovážné.

 

2. Mohu předpokládat, že firmy již nebudou zveřejňovat nové pracovní nabídky?

Pro zodpovězení této otázky je třeba vzít v úvahu skutečnost, že firmy vynakládají poměrně velké množství peněz na on-line výběrová řízení. Aby v době krize snížily náklady, nemusí používat drahé inzertní portály a často omezují reklamní kampaně v náboru. To však neznamená, že volná místa už najednou nejsou volná. Tento údaj je vlastně prokázán analýzou společnost LMC, kdy všechny jejich kariérní portály ukazují o 13,4 % méně pracovních inzerátů v prvním kvartálu.

 

3. Prodlužuje se náborový proces vzhledem k současné situaci?

Momentálně došlo ke zpomalení a prodloužení náborového procesu. To často souvisí s velikostí společnosti a povahy hledané pozice. Společnosti, kterým se již podařilo digitalizovat jejich procesy, tím často usnadňují a urychlují procesy. Čím je nižší stupeň digitalizace společnosti, tím déle trvá dokončení všech procesů, které již nelze provádět v kancelářích. To znamená, že je nutná trocha trpělivosti. Zájemci však mohou také sami převzít iniciativu a zkrátit tak délku řízení.

• Nepodceňujte přípravu na možný pohovor. Vyhnete se tak dalším zdlouhavým diskusím a časově náročné otázkám.
• Mějte k dispozici všechny důležité dokumenty. Žádosti o dokumenty často zbytečně protahují procesy.
• Oznamte svoje časové kapacity. Nový zaměstnavatel se tak bude moci okamžitě přizpůsobit a nenastane žádné překvapení, které by proces zbytečně zdrželo.
• Buďte flexibilní, pokud jde o účast na on-line pohovorech, a využijte nové nástroje, i když jste s nimi předtím nepracovali a bojíte se technických potíží. Většina z nich je rychle vyřešena nebo se vůbec neobjeví.

 

4. Jsem nezaměstnaný kvůli korona krizi. Mám tuto skutečnost zdůraznit?

Krize často nabízí příležitosti. Pokud chcete změnit svůj obor na dlouhou dobu, může na to teď být ideální doba. Navíc je důležité být autentický. Zahladit mezeru v životopise související s koronavirem by bylo stejně obtížné. Mnozí zaměstnavatelé samozřejmě chápou, že snižování počtů zaměstnanců není v době krize překvapivé.

 

5. Dostali jste pozvánku na video pohovor. Jak se mám připravit?

Video pohovory byly nedílnou součástí některých náborových procesů již před vypuknutím epidemie Covid-19. V současné době se častěji využívají k vytvoření srovnatelné osobní interakce s kandidátem a k lepšímu seznámení s danou osobou. U některých kandidátů může pozvání na video pohovor vyvolat nervozitu. Pusťte se do přípravy!

• Otestujte elektrotechniku se známou osobou. Tímto způsobem si můžete být jisti, že vaše nastavení zvuku a kamery funguje správně.
• Najděte si klidné místo pro pohovor a vyberte místo s dobrými světelnými podmínkami. Pozadím by měla být světla stěna.
• I když jste doma a rádi nosíte pohodlné domácí oblečení, raději k online pohovoru vytáhněte oblek ze skříně nebo si vezměte halenku. Vzhled je i přes domácí atmosféru profesionálnější a budete se cítit jistější než v pyžamu.

 

6. Smlouva je podepsána. Mám však obavy se zahájením práce.

Někteří uchazeči, kteří nastupují do nového zaměstnání v krizovém období, se obávají, aby se jejich práce nestala nadbytečnou. Abyste se vyhnuli špatným překvapením, měli byste se vždy obrátit na personální oddělení. Zkontrolujte aktuální opatření pro nástup do nového zaměstnání. Tím získáte jistotu a můžete si vybudovat vztah s novým zaměstnavatelem. Pokud spolupracujete s personální agenturou, zde se můžete v klidu spolehnout na svého konzultanta, který vám poskytne informace o aktuálním stavu.

 

Ještě jste nenašli správnou pozici? Kontaktujte nás! Rádi si s vámi domluvíme schůzku a poradíme vám aktuální možnosti!