Firmy po celém světě vítají novou vlnu profesionálů – generaci Z. HR odborníci však zapomínají, že tito zaměstnanci vyžadují jedinečný přístup. Jak správně komunikovat v prostředí, kde se protínají různé věkové a zkušenostní rozdíly? O tom se rozepsala Petra Horáková, Team Leader pro oblast Business Services v personální agentuře Devire.

Fotka s generací Z v parku s klasickým filtrem pracovní agentury Devire

Jak komunikuje generace Z

Očekávání generace, která aktuálně vstupuje do pracovního procesu, se zcela liší od jejich zkušenějších kolegů. Mladí jsou až neuvěřitelně společensky zapálení. Pohání je víc než výplata na konci měsíce. Proto by nikoho nemělo překvapit, že upřednostňují i jiný způsob komunikace.

Na rozdíl od svých předchůdců se nebojí otevírat témata, která jiskří dávkou kontroverze. Ve svých názorech jsou mnohdy ostřejší a nekompromisní. Umí se vymezit! U nadřízených oceňují autenticitu a přímost.

Zároveň generaci Z potěší, když ví, na čem je. Proto nejmladším zaměstnancům dávejte neustále zpětnou vazbu – během všech projektů, ale i jako třešničku na závěr každého dílčího úkolu.

Abyste vzbudili zájem mladých, doporučuji komunikovat jasně a stručně. Určitě nezabíhejte do podrobností, které noví zaměstnanci nepovažují za důležité.

Generace Z na pracovišti během meetingu
Manažer na schůzce se zástupci generace Z

Výzva pro manažery

Na druhou stranu, mladí mají mnohdy úplně jiné představy o tom, jak by pracoviště mělo fungovat. A není se čemu divit. Vždyť stojí teprve na začátku své profesní dráhy.

Příchod této generace znamená, že manažeři hrají mnohem důležitější roli – od těch se očekává, že dokážou vykomunikovat podmínky a sladit představy s nejmladšími kolegy. Jedině tak dojde ke spokojenosti na obou stranách.

V opačném případě totiž obě generace usilují o úplně odlišnou realitu – takovou, která má jiné pojetí o čase i prostoru. Nejmladší nechtějí docházet do kanceláří. Upřednostňují komunikaci spíše online. Dožadují se maximální možné flexibility.

To ale není jediná výzva, se kterou se zaměstnavatelé perou. Přestože nováčci touží po změnách, jejich zápal často rychle vyprchá. Na manažerech tak leží odpovědnost převzít roli autority, aby mladé profesionály dokázali vést i ve chvílích, kdy jejich motivace opadává.

Vyplatí se mít na paměti, že generace Z naprosto předefinovala tradiční pojetí o tom, co z člověka dělá autoritu. Už to nejsou letité zkušenosti a hromady znalostí. Mladí touží po empatickém řízení kombinovaném s autenticitou. Někoho, kdo inspiruje, ale také eticky motivuje.

I když se na první dobrou řízení generace Z zdá jako náročné, není tomu tak! Ti, kteří se ke všem chovají s respektem a snaží se jít příkladem, s vedením mladých nebudou mít žádný problém.

Jak komunikovat s generací Z

Generace Z

Při komunikaci s mladými zaměstnanci se vyplácí:

  • Rychlé hlasové zprávy spíš než dlouhosáhlé e-maily.Komunikační sdělení formujte vždy krátké, ale jasné.
  • Podchytit, aby nikdo na pracovišti nebral odlišné názory jako osobní útoky. Proto se ptejte a vysvětlujte.
  • Nebát se častěji zapojit chytlavé prezentace nebo videa. Poutavý vizuál totiž zvyšuje šanci, že udržíte pozornost mladých.
  • Poskytněte mladým zaměstnancům interaktivní nástroje pro plánování úkolů. Zároveň si najděte čas pro pravidelné schůzky. Nejmladší posily totiž často potřebují vaši pomoc při stanovení priorit.

Kdo se komu přizpůsobí?

Generace Z hledá pozice, které jsou v souladu s jejími hodnotami. Pokud taková místa nenajdou, hledají jinde. Manažeři i mladí zaměstnanci tak čelí obrovské výzvě: překlenout generační propast a společnými silami maximalizovat produktivitu.

Před manažery se objevila příležitost se na tuto změnu připravit. Zároveň na ně padá odpovědnost, aby se vybavili širokou paletou komunikačních dovedností, jinak výzvu nezvládnou. Zaměstnanci se naopak musí snažit hledat cesty, jak umět efektivně vyjít se svým týmem.

Bude zajímavé sledovat, jak se tyto dva tábory dokážou navzájem pochopit a spojit. Každopádně už teď víme, že vzájemné porozumění otevírá nespočet nových příležitostí.

Na závěr si dovolím úvahu, že měnit celou strategii řízení tak, aby 100% vyhovovala generaci Z, se jeví jako nereálné. Naopak dává smysl plánovat procesy a podmínky způsobem, který ocení všechny generace, jež aktuálně pracují pod vaší střechou. 

Fotka s generací Z v parku s klasickým filtrem pracovní agentury Devire

O autorce

Petra Horáková působí v personální agentuře Devire jako Team Leader pro oblast business services. Specializuje se na oblast finančních a top manažerských pozic v oblasti SSC. Věnuje se i s tím spojeným Executive Search.Má zkušenosti jak z interního, tak externího HR prostředí, kde se pohybuje posledních pět let. Kromě samotného náborového procesu zajišťovala spolupráce s pracovními veletrhy, úřady, ale i středními a vysokými školami.