Generaci Z představují mladí lidé, kteří teprve vstupují na pracovní trh. Přestože kandidáti narození po roce 2000 stále neobsadili všechna pracovní místa, už brzy budou motorem pro většinu společností. Avšak jací jsou zaměstnanci? A co od firem očekávají?

Fotka s generací Z v parku s klasickým filtrem pracovní agentury Devire

Charakteristika generace Z

Generace Z se pyšní neuvěřitelným individualismem a odhodláním. Představitelé tohoto pokolení jsou ambiciózní, otevření novým příležitostem a nebojí se ozvat. Od budoucího pracoviště očekávají vysokou flexibilitu – přes to nejede vlak. Na oplátku však své zaměstnavatele umí odměnit zápalem pro věc a tvrdým nasazením.

Vedení se navíc nemusí strachovat, že by kandidáti měli problémy s technologiemi. Generace Z vyrostla v dobách internetu, a tak jí moderní pokrok není cizí. Ovšem zádrhel přichází v otázkách loajality vůči zaměstnavateli. Co musí firmy dělat, aby si takové pracovníky udržely?

Nejde o žádné tajemství, hlavní roli hrají nemzdové benefity. Generace Z touží po rovnováze mezi osobním a pracovním životem, smysluplnosti, flexibilitě, ale i atraktivním pracovním prostředí. Mladí však stále nezapomínají na tradiční hodnoty a ocení možnosti pro rozvoj dovedností, práci na zajímavých projektech a konkurenčně schopné odměňování.

Představitelé Generace Z sedící u počítače

„Mladí touží hlavně po flexibilitě, proto doporučuji umět se přizpůsobit. A to i v rámci celkového nastavení benefitů. Sestavte pestrou nabídku benefitů a umožněte každému vybrat si, co má pro něj největší smysl. Gen Z se např. zajímá mnohem víc o budoucnost a finance, takže ideálně zařaďte výhody jako penzijní pojištění nebo zvýhodněné finanční produkty. Přitom stále nezapomínejte na benefity pro volný čas,“ říká Lenka Pešková, country manager v personální agentuře Devire.

Lenka Pešková - country manager v České republice pro personální agenturu Devire
Lenka Pešková je country manažer Devire pro Českou republiku

Důvěra, nebo nic…

V Devire věříme, že management diverzity představuje základní prvek každé HR strategie. A kandidáti generace Z to vidí obdobně – chtějí pracovat v organizacích, kde se cítí přijímáni bez ohledu na svůj původ, věk nebo zkušenosti.

V České republice už dnes fungují firmy, které tyto předpoklady splňují a jsou na mladou pracovní sílu plně připraveni. Naopak společnosti, které tento režim ještě neakceptovaly, se musí naučit, co obnáší důvěra a skutečné partnerství – jinak si s generací Z nepotykají.

Diverzita na pracovišti bezpochyby znamená větší nároky na chod organizace. Na druhou stranu výrazně posunuje kvalitu pracovního prostředí. Otevřenost, učení se, zvědavost, tolerance, pochopení – to jsou benefity, které správné řízení diverzity přináší. Pokud společnosti v tomhle kroku uspějí, rozhodně jim kandidáti neprchnou hledat štěstí jinam. Představitelé generace Z totiž umí být loajálními zaměstnanci, jen dobře vědí, co chtějí,“ doplňuje Lenka Pešková.

Nábor bez protahování

Mladí visí na internetu od rána do večera a v žádném případě neočekávají, že někdo to má jinak. Ideální komunikace s generací Z tak probíhá onlinestejný přístup se vyplatí i během náboru. Výběrové řízení na dálku sice vyžaduje přípravu ze strany firem, pro mladé uchazeče však jde o jasný signál kvalitního zaměstnavatele.

Generace Z zkrátka nechce ztrácet čas náborovými procesy. Přesto se některé společnosti pořád domnívají, že vícekolový nábor z nich dělá prestižní značku. Kdepak! Takovým raději mladí zamávají, než aby se účastnili nekonečných výběrek.

„Doporučuji se nebát zkoušet různé online nástroje. Spousta z nich umí náborový proces zatraktivnit a navíc i výrazně urychlit. Jako odborník v oblasti náboru však neříkám, že jediným řešením je soustředit se pouze na online. Gen Z si na poli osobního kontaktu mnohdy nevěří, a tak je důležité utvářet opravdové vztahy, budovat důvěru a pocit bezpečí. Rozhodně stojí za to ukázat, že organizace pomáhá nejen v kariéře, ale i v osobním rozvoji,“ vysvětluje Lenka Pešková.

Generace Z ráda pracuje online

Je očividné, že generace Z vstupuje na trh s jiným přístupem než její předchůdci. Mladí uchazeči mají vyšší očekávání od svých zaměstnavatelů – především v oblasti benefitů a procesu náboru. Nejde však o nic, co by firmy nezvládly! Flexibilní organizace se zajisté přizpůsobí a získají tak ty nejlepší talenty na trhu práce.